reklama

Stáva sa zo mňa eurooptimista

Môj indiferentný a čisto utilitárny vzťah k európskemu právu plný nezrovnalostí a otázok, sa postupne začal meniť s mojím prvým vkročením do triedy číslo 01.19 na právnickej fakulte v Leuven.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)

Európske právo je pre študentov práva postrachom a pre ostatných nanajvyš kontraverzná téma na rozhovor, ktorého konštruktívna časť najčastejšie končí ešte pred tým ako sa samotný rozhovor začal.

Príčinu nachádzam v absolútne jednoduchom fakte, a síce, že takmer nikto netuší ako v skutočnosti Európa funguje. Systém fungovania celej EÚ je unikátny (v neutrálnom zmysle) a nesmierne komplikovaný. Reflektuje reálne možnosti úzkeho spolužitia 25 (čoskoro 27) tak veľmi rozmanitých krajín.

Študenti práva v Prahe majú európske právo v treťom ročníku. Veľmi som sa na tento predmet tešila, dúfajúc, že konečne pochopím o čo ide. No a... Áno, viem koľko členov má Európsky parlament aj čo je to predbežná otázka, dokonca, v polohe "stojka na hlave" som chápala aj Cassis de Dijon a jeho pravidlo rozumu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Neustále sa mi videlo, že o tom hlavnom autority mlčia. Áno, môžem totiž vymenovať legislatívne kompetencie Rady a viem povedať, kedy Rada rozhoduje spoločne s Parlamentom, ale prečo mi niekto nevysvetlil prečo? Potrebovala som vysvetliť, prečo v EÚ nenájdeme klasické delenie štátnej moci a prečo na Európskom súdnom dvore neexistuje separátne vótum. Nedocvakávalo mi ako a či vôbec participujú na tvorbe európskej legislatívy aj národné parlamenty...

Výučba a moje poznatky z Prahy mi pripomínajú situáciu, keď si chcem dať pomaranč, ale namiesto olúpania kože ho len opláchnem v teplej vode.

Z neporozumenia plynú nedorozumenia. Zároveň si uvedomujem, že vzdialenosť EÚ od jej občana je jej achylovou pätou. Na druhej strane, ma napadá všetkých tých 25 (27) štátov a potreba vytvoriť absolútne jedinečnú entitu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V Leuven nás učí Ústavné právo EÚ profesor Lenaerts, sudca Európskeho súdneho dvora a zároveň jeden z najmúdrejších a najmilších ľudí, akých som kedy vôbec stretla.

Profesor Lenaerts vyštudoval s mega obrovskými poctami právnickú fakultu v Leuven a"dobré" jazyky tvrdia, že bol vôbec najlepším študentom tejto fakulty vhistórií, čo predstavuje obdobie približne 600 rokov. Vo svojichštúdiách obdobne úspešne pokračoval na Harvadre a ďalej nasledovaladychberúca nielen akademická kariéra.

Profesor Lenaerts je prenikavo inteligentný a s úžasom sledujem ako mi otvára dvere, ktoré boli doteraz zamknuté na 7 západov. A veci začínajú do seba zapadať a dávať zmysel.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V neposlednom rade je profesor ČLOVEK. Ľudský, večne výborne naladený, priateľský a ochotný svojich študentov počúvať. Zároveň je však veľmi náročný, ale aj motivujúci. V zemepisných šírkach mojej domovskej fakulty kombinácia priam nemysliteľná.

Nechcem predbiehať a netuším ako dopadne skúška, ale naučila som sa toho strašne veľa. Najviac si cením, že som pohla rozumom a že EÚ právo vidím v totálne odlišnom svetle ako doposiaľ.

...a hej... stáva sa zo mňa eurooptimista :-)

Katarína Hybenová

Katarína Hybenová

Bloger 
  • Počet článkov:  104
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Ukrutne závislá na melónových žuvačkách, fialovej farbe a na twitteri. Neobsedí. A fotí het... Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáMáme doma študentaSlovné fotky z New YorkuMedziľudské vzťahyČo ma baviloLen také žvástyV ríši divov alebo technológieSlovné fotky z PrahyLeuvenské Erasmus Storky

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu