Český film alebo 100-minútová reklama?

Autor: Katarína Hybenová | 19.3.2007 o 13:49 | Karma článku: 13,28 | Prečítané:  6416x

Včera som bola v kine na nový Svěrákov film Vratné láhve. Celkom v pohode film. Jediné, čo ma mrzí, že skôr ako čokoľvek z deja filmu, sa mi v hlave vybaví minimálne 10 produktov, ktoré sa vo filme neobjavili náhodou. To, čo sa v posledných rokoch deje v českých filmoch by sa dalo nazvať hard-core product placement.

Product placement je relatívne novým javom. Prvý krát bol zaznamenaný v osemdesiatych rokoch. Ide o promo stratégiu, kedy je skutočný produkt umiestnený najčastejšie do vymysleného príbehu, do filmu alebo do seriálu a tvári sa akoby do príbehu skutočne patril. Product placement je však výsledkom ekonomickej výmeny.

V Českej republike sa s týmto javom čoraz častejšie stretávame odkedy sa vlna českej kinematografie prehupla z filmov ako Musíme si pomáhať (2. svetová vojna) cez filmy ako Pelíšky (komunizmus) do súčasnej doby, čo je logické vzhľadom k tomu, že vo filmoch zasadených do období minulých by asi súčasné produkty nepôsobili bohvieako dôveryhodne.

No a filmy, ktoré boli v Česku natočené v posledných troch rokoch, mi silne pripomínajú reklamné spoty trvajúce približne 100 minút.

Ale späť k filmu Vratné láhve. Film sa začína niekoľkosekundovým záberom na autobus polepený reklamou na dámské vložky. Až ďalší záber nám prezrádza, že toto je autobus, ktorým cestuje každý deň do školy učiteľ, ktorého stvárňuje Zdeněk Svěrák. Ani nasledujúca scéna sa nezaobíde bez dôkazu štedrých sponzorských darov - to Zdeněk Svěrák počas vyučovania hľadí z okna, kde je akoby náhodou na stene protiľahlého domu obrovská reklama na inštalatéra... Nasledujúce minúty filmu mám neustálu podvedomú chuť prepnúť. Vtedy keď si Svěrák dáva s manželkou, ktorú stvárňuje Daniela Kolářová pivo. Scéna, ktorá nemá vo filme žiadne opodstatnenie, okrem toho, že kamera sníma dobrú chvíľu etiketu známeho českého pivovaru. Vtedy, keď Svěrák odíde zo školy, aby pracoval ako posol na bicykli pre známu českú doručovateľskú spoločnosť. Túto skutočnosť nám tvorcovia filmu tlačia tak agresívne, že už nemám chuť sa zamýšľať nad motívmi Svěrákovej postavy pre tento krok, ale opäť mám len chuť prepnúť. Nehovoriac o tom, keď si Svěrák nájde job v hypermarkete. Ak by ste si náhodou nestihli všimnúť v akomže to hypáči sa Zdeněk zamestnal na prvý, druhý alebo šestnásty krát, nezúfajte, príležitostí sa vám počas filmu naskytne asi tak 5 miliónov. A ak bezprostredne po filme zatúžite skočiť si do istého hypermarketu kúpiť si napríklad jahodový jogurt určitej značky a odviezť sa domov modrým autíčkom Jiřího Macháčka, tak vedzte, že misia bola splnená.


A videli ste film Kráska v nesnázích? Čo vám napadne ako prvé? Istá žltá cestovná kancelária alebo Aňa Geislerová ako poriadna beštia?

Chápem, že product placement je pri financovaní filmov nesmierne dôležitý a je dosť možné, že bez neho by sme chodili do kina len na hollywoodske trháky. Problém je, že v súčasnosti reklama v českých filmoch naberá už neskutočne perverzné obrátky a aj ten najotrlejší divák má znemožnené sústrediť sa na film, pretože podvedome pravou rukou hľadá ovládač, aby mohol tú reklamu prepnúť.

Nie som expert na financovanie filmu. Jedna vec mi však nejde do hlavy. Keď sa teda nedá bez peňazí za product placement, ako je možné natočiť film typu Obsluhoval jsem anglického krále?

Prosím teda tvorcov českých filmov: Uberte! Lebo na žiadny český film už nikdy nepôjdem!

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KULTÚRA

Zomrel spoluzakladateľ skupiny AC/DC Malcolm Young

Gitarista trpel v posledných rokoch demenciou.

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

V radoch stúpencov opozície sa znížili nároky.


Už ste čítali?